اثرات سماگلوتاید بر کاهش وزن در مطالعات جدید

26 ژوئن 2017- نتایج جدید از فاز دوم یک کارآزمایی نشان می‌دهد که داروی سماگلوتاید می‌تواند منجر به کاهش وزنی تا 13.8درصد در طول یک سال در افراد دچار اضافه وزن یا چاق شود.

محققان داروی سماگلوتاید را که از گروه داروی آگونیست‌های GLP-1 است و توسط شرکت نووونوردیسک ساخته می‌شود با یک درمان استاندارد که ترکیبی از رژیم غذایی، ورزش و پلاسبو بود، مقایسه کردند.

داروهای تقلید کننده‌ی اثر هورمون GLP-1 یا داروهایی که مقدار GLP-1 را در خون افزایش می‌دهند با تحریک ترشح انسولین از پانکراس و ارسال پیام سیری، مصرف غذا را محدود می‌کنند. در نتیجه این هورمون در طی دهه‌ی گذشته، در مرکز توجه شرکتهای تولید کننده ی داروهای جدید برای دیابت نوع 2 و چاقی بوده است. در مقاله ای که اخیراً منتشر شد، اعلام گردید مصرف هفتگی سماگلوتاید به کاهش وزن افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند، نرخ هیپوگلایسمی را کاهش داده و سطح  هموگلوبین A1c را بهبود می‌بخشد.

 در کارآزمایی جدید که به مدت یکسال به طول انجامید و در آن 957 نفر شرکت داشتند دوزهای مختلف روزانه‌ی سماگلوتاید بین 0.05 تا 0.4 میلی گرم در روز یا پلاسبو آزمایش شد.

 در این مطالعه به یک گروه از افراد به طورجداگانه روزانه 3 میلی گرم لیراگلوتاید داده شد، این مقدار دارو، دوز فعالی است که شرکت نووو نوردیسک به منظور کاهش وزن برای داروهای Victoza و Saxenda توصیه می‌کند. در تمام گروه‌های تحت درمان، سماگلوتاید موجب کاهش وزن تا 17.8کیلوگرم در مدت 52 هفته گردید، میانگین وزن این افراد در شروع آزمایش 111 کیلوگرم و میانگین نمایه‌ی توده‌ی بدنی آنها حدود 39 کیلوگرم بر متر مربع بود.

به گفته‌ی محققان، این میزان کاهش وزن معادل کاهش 13.8درصد از وزن این افراد بود درحالیکه با درمان استاندارد به تنهایی 2.3  درصد کاهش وزن گزارش گردید.

 سماگلوتاید موجب کاهش وزن قابل توجه و بیشتری نسبت به Saxenda می‌شود که در مطالعات مشابه‌ی قبلی موجب 5 تا  10درصد کاهش وزن شده بود. محققان هیچ گونه عوارض جانبی در طول دوره‌ی درمان با سماگلوتاید گزارش نکردند، اگرچه برخی از افراد با مشکلات گوارشی خفیف  مواجه بودند. با توجه به این نتایج شرکت Novo Nordisk اعلام کرده است که فاز سوم این مطالعه درسال 2018 برای تایید همه‌ی این یافته‌ها آغاز خواهد شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/semaglutide-weight-loss-effects-revealed-in-new-study-on-obesity-93946358.html